logo Pozarządowego Centrum Dostępu do Informacji Publicznej
Newsletter
Wydarzenia
poprzednimaj 2017następny
PWŚCzPtSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Komentarze
| 12-11-2016 18:17
| 12-11-2016 18:14
| 13-06-2016 13:56

28.09.2010
A- A+
Urzędowy peleton i… ogon

Rozstrzygnięcie konkursu „Wyważanie otwartych drzwi”. W dwuetapowych zmaganiach eksperci wespół z internautami oceniali najlepsze i najgorsze praktyki udostępniania informacji publicznej przez urzędy oraz inne instytucje publiczne na terenie całego kraju.

Konkurs

W gronie zwycięzców wybranych przez ekspercką Kapitułę Konkursu znaleźli się:

  • Prezes Sądu Najwyższego - Kapituła Konkursu doceniła praktykę polegającą na udostępnianiu orzeczeń wraz z uzasadnieniem w formie plików tekstowych, nadających się do ponownego wykorzystania przez wnioskodawców.
  • Wojewoda Świętokrzyski - Kapituła Konkursu doceniła praktykę polegającą na przygotowaniu formularza wniosku o informację publiczną, w którym wymagane są od wnioskodawców jedynie niezbędne dane konieczne dla prawidłowej realizacji zapytania.
  • Prezydent Miasta Rzeszowa - Kapituła Konkursu doceniła praktykę polegającą na utworzeniu punktu informacyjnego urzędu w hipermarkecie – miejscu do którego przychodzą mieszkańcy, aby realizować swoje codzienne potrzeby.
  • Prezydent Miasta Gliwice - Kapituła Konkursu doceniła praktykę polegającą na przygotowaniu zebranych informacji o Radnych Miasta Gliwice w jednym miejscu i w przyjaznej formie. Kapituła doceniła także wszelkie inne praktyki stosowane w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu służące przedstawieniu spójnej i przydatnej informacji zainteresowanym osobom.
  • Burmistrz Miasta Wisła - Kapituła Konkursu doceniła praktykę polegającą na prawidłowym udostępnieniu danych pozwalających na realizację kontroli społecznej nad wydatkowaniem środków publicznych.
  • Wójt Gminy Pomiechówek - Kapituła Konkursu doceniła praktykę polegającą na publikowaniu na stronie internetowej gminy pytań zadawanych wójtowi przez mieszkańców wraz z udzielanymi odpowiedziami.

W plebiscycie internetowym zwycięzcami zostali:

  • Burmistrz Miasta Rydułtowy – który zajął I miejsce w internetowym głosowaniu. Nagrodzoną praktyką jest przeniesienie najczęściej odwiedzanych przez mieszkańców komórek organizacyjnych z najwyższego piętra na parter budynku połączone z uruchomieniem Biura Obsługi Mieszkańców.
  • Sołtys Brodzicy – II miejsce w plebiscycie za informowanie zainteresowanych mieszkańców wsi za pośrednictwem SMS-ów o zebraniach wiejskich, spotkaniach Koła Gospodyń Wiejskich i innych ważnych wydarzeniach.
  • Prezydent Miasta Gliwice  otrzymał III miejsce. Nagrodzoną praktyką jest elektroniczna wyszukiwarka pochówków – narzędzie pozwalające na odszukanie miejsc pochówku osób na cmentarzach komunalnych w Gliwicach.


Internauci przyznali również anty-nagrody za najgorsze praktyki udostępniania informacji:

  • I antynagroda – trafiła w ręce Prezydenta Miasta Szczecina. - Antynagroda przyznana została za uporczywe tworzenie cenników za przekształcanie informacji i szukanie sposobów na unikanie wykonywania wyroku sądu zwracającego uwagę na tę nieprawidłowość.
  • II antynagrodę zdobył Prezydent Miasta Legnicy. Antynagroda przyznana została za wyznaczanie własnego sposobu i formy udostępniania informacji - innych niż zgodne z prawem żądania wnioskodawcy.
  • III miejsce w internetowym plebiscycie na najgorszą praktykę zajął Burmistrz Miasta i Gminy Chocianów. Antynagroda przyznana została za przygotowanie formularza wniosku oinformację sugerującego konieczność poniesienia opłaty za jej przekształcenie i wymuszającego zgodę na zapłacenie.

Uroczyste wręczenie nagród odbyło się we wtorek, 28 września o godz. 10:00 podczas Konferencji „Wiedza-Władza” organizowanej przez Pozarządowe Centrum Dostępu do Informacji Publicznej w Warszawie. 28 września to Międzynarodowy Dzień Dostępu do Informacji!

Niedługo relacja z konferencji.

Ostatnia modyfikacja: 2012-12-13
Zespół PC DIP
Wydrukuj skomentuj

CC | Sieć Obywatelska - Watchdog Polska, ul. Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa, +48 22 844 73 55, dip@lgo.pl | CMS: e-ppi.pl | Wygląd strony: Agencja BO TAK!
Inne nasze programy:    fundusze sołeckie watchdog